-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17348 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

- بنده در ابتداي سن تكليف مقلدآ يه ا لله اراكي (ره) بودم ولي عملاً شايد مطلبي از ايشان تقليد ننموده ام و پس آيه ا لله بهجت را انتخاب نمودم ولي باز بخاطر مسا ئلي و افكاري بعضي از مسائل تقليدم را عوض كردم و مقلد آيه ا لله فاضل شدم ولي از آ يه الله بهجت هم عملاً تقليد نكردم و اعما لم را از معلمين سؤال مي كردم تكليفم چيست؟
1- حضرت امام ( ره) در استفتا ء آت ج 1 ص 10 مسئله 13 فرمودند :
و اعمالي كه گذشته اگر مطابق واقع يا مطا بق با فتواي كسي كه لازم بود از او تقليد نمائيد ، انجام گرفته محكوم به صحت است .
حضرت آ يه ا لله فاضل در جامع المسا ئل ج 1 ص 28 مسئله 9 مي فرمايد :
اگر در شخص مرحله اول و دوم ( حضرت آ يه ا لله اراكي و بهجت ) جهات شرعيه را رعايت كرده باشيد اعمال گذشته شما صحيح مي باشد .
حال مي خواهيم مطلب و سؤال شما را توضيح بيشتر بدهم تا انشا ء ا لله مطلب واضح و روشن شود .
راه تشخيص مجتهد اعلم از سه طريق راه روشن مي شود:
1- آنكه خود انسان يقين كند طريق صحيح و مورد اطمينان باشد .
بعنوان مثال : آنكه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد .
2- آنكه دو نفر عالم عادل كه مي توا نند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند مجتهد بودن يا ا علم بودن كسي را تصديق كنند ، به شرط آ نكه دو نفر عا لم عادل ديگر به گفته آ نان مخالفت ننمايند.
3- آنكه عده اي از اهل علم كه مي توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند و از گفته آنان اطمينان پيدا مي شود مجتهد بودن يا اعلم بودن كسي را تصديق كنند.
تو ضيح المسا ئل مراجع ص 17-16 ج 1
حضرت آ يه الله فاضل مي فرمايد در جامع المسا ئل ج 1 سؤ ال 17 ص 30
در فرض سؤال بقاء بر تقليد ايشان (اراكي ) جايز نيست ، زيرا تقليد از ايشان تقليد ابتدايي از ميت خواهد بود .
قسمت بعدي سؤال :
رجوع از مجتهد حيّ (بهجت )به حيّ مجتهد زنده ( فا ضل) اگر تشخيص شما برا ين بود كه آ يه الله فا ضل اعلم است نياز ي نيست از آ يه الله بهجت ، واجب و لازم است كه از آيه الله فاضل تقليد بنما ئيد بشرط اينكه تشخيص شما درست باشد .
جامع المسا ئل ج 1 ص 29
خلا صه مطلب : اگر اعلميت مجتهد محرز و ثابت باشد واجب است به اعلم رجوع شود . و اگر اعلميت مجتهد محرز و ثابت نباشد عدول و عوض نمودن بخاطر بعضي از مسائل كه انسان فكر مي كند آسان گرفته جائز نيست بلكه بايد به اعلم رجوع شود . ولو مسئله را سخت گرفته باشد ، انسان بايدامر الهي توجه بكند نه به خواسته هواي نفس . خداوند در قرآن مي فر مايد : به غير مؤ منين شما به بعضي آيات ما كه به نفع شما ايمان مي آ وريد ولي به بعضي آيات ما كه بر ضرر شما است ايمان نمي آوريد. ولي مؤ من حقيقي هميشه دنبال اين است به تكليف حقيقي و آنچه خدا پسند است عمل مي كند حال مي خواهد مجتهدي مسئله را آسان گرفته يا سخت گرفته باشد .
مقام معظم رهبري هم مي فرمايند :
اگر براي شما اعلميت مجتهدي محرز و ثابت شد به فتواي او عمل كرده باشي يا نكرده باشي واجت است تقليد بنمائي و عدول از اعلم به غير اعلم با لخصوص كه اختلاف فتوا باشد جائز نيست ولي اعلميت مجتهد محرز و ثابت باشد عدول جائز نيست و اشكال ندارد. ر%
اجوبه ج 1 ص 17 مسئله 31

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.